Okategoriserade

Vikten av fysisk träning vid mental hälsa

Att vara mentalt frisk är viktigt, eftersom det hjälper människor att vara i god fysisk form och vara stressfri. Det betyder inte nödvändigtvis att personen måste vara helt mentalt frisk. Till exempel, om en person är en perfektionist med en dålig självbild då utöva den mentala aspekten kan vara en bra sak.

Motion är också användbart för dem som har lite bättre mentalt, eller till och med de som är helt ohälsosamma. Det finns dock begränsningar när det gäller fysiska aktiviteter som tar bort från den psykiska hälsan hos personen. Till exempel, gå en lång promenad under lunchtid kommer inte att göra något för att förbättra kvaliteten på en persons psykiska hälsa.

Det bästa sättet att hantera den psykiska hälsan är genom motion. Det finns olika övningar som kommer att bidra till att förbättra det mentala tillståndet för personen. Även om kroppen är ett organ och som sådan inte har kontroll över sinnet, det har förmågan att öka kapaciteten i hjärnan. Hjärnan har olika delar som fungerar på ett specifikt sätt, och det är dessa delar som måste utövas för att hjälpa personen. Den första typen av motion som kan hjälpa är promenader, frisk luft i kombination med rörelse. Detta kan uppnås genom att gå raskt under en viss tid och sedan vila kroppen under en tid. Promenader kan göras utomhus, och takten bör vara lätt nog så att det inte kommer att skada kroppen.

En andra typ av motion som hjälper till med psykisk hälsa är stretching. Stretching och motion hjälper inte bara kroppen att förbli flexibel, men det kan också hjälpa sinnet att slappna av. Det finns många stretching övningar som kan göras som splittringar, tå inslag, öppen hand stretching. Dessa kan göras på morgonen och eftermiddagen, eller på natten.

Den tredje är att börja med yoga, där fokus ligger på andning och långsamma upprepande rörelser. Andning kan göras genom andningsuppehåll och andningsfrigöring övningar. Avkoppling kan göras genom meditation eller genom att lyssna på musik. Återigen är den bästa tiden att utöva den psykiska hälsan på morgonen och eftermiddagen.

Den fjärde typen av fysiska övningar som kan göras är genom muskeltoning och aerobics. Dessa inkluderar styrketräning och aerobics, men det viktigaste är att de håller hjärtat pumpande och hjälper till att hålla blodet flyter. Dessa kan göras hemma eller i ett gym.

Den sista typen av motion som kan hjälpa till med psykisk hälsa är genom medicinering. De med psykiska sjukdomar som schizofreni och bipolär sjukdom kan använda medicin för att hjälpa dem att hantera sin sjukdom. De kan ta antidepressiva, ångestdämpande läkemedel, och antipsykotika för att hjälpa dem att hantera deras tillstånd.

Besök rajsons.se för mer tips och råd om träning och hälsa.